Close

Ons verhaal

Ons verhaal

Geschiedenis van de winkel

Savannah Bay is de opvolger van de eerste vrouwenboekenwinkel in Nederland: de Heksenkelder. Deze ‘internationale feministiese boekhandel’ opende in december 1975 haar deuren in de kelder van een pand aan de Oudegracht, waar het uitgroeide tot een belangrijk centrum van de tweede feministische golf in Utrecht en Nederland. Vanwege de vochtigheid van de kelder verhuisde de winkel in 1984 naar het huidige pand aan de Telingstraat, en werd deze werd omgedoopt tot Savannah Bay.

Met de jaren werd het winkelaanbod steeds uitgebreider en intersectioneler: naast boeken voor, door en over vrouwen, emancipatie en feminisme werden in de jaren 80 en 90 veel titels toegevoegd over postkolonialisme en LHBT+-thematiek. In 1997 nam Marischka Verbeek de winkel over. Savannah Bay breidde haar publiek verder uit en werd een literaire boekhandel voor vrouwen én mannen, maar bleef de unieke winkel die iedereen met interesse in genderstudies en seksualiteit wist te vinden.

Vandaag de dag is Savannah Bay uitgegroeid tot een ontmoetingsplek met een actieve community van klanten, vrijwilligers en anderen die zich verbonden voelen met alles wat er zich in en rond de winkel afspeelt. Savannah Bay speelt een belangrijke rol in het literaire stadsleven door regelmatig activiteiten en stands te verzorgen. In de winkel bevindt zich ook Pink Point, hét informatiepunt voor LHBT+ers in Utrecht en omstreken. Ook wordt de winkel regelmatig verhuurd voor vergaderingen, schrijfcursussen en andere bijeenkomsten.

Publiciteit

Savannah Bay in het nieuws! De afgelopen jaren is Savannah Bay uitgelicht in een aantal interviews & artikelen die wij graag met jullie delen. Hier vind je de meest recente publicaties.

“Savannah Bay bestaat 35 jaar” – Nieuws.nl

“Bijzondere geschiedenis boekhandel Savannah Bay vastgelegd wegens 35-jarig jubileum” – DUIC

“Weer helemaal hip en happening” – Midzomergracht Festival

“Hoe overleven boekhandels in tijden van Bol.com?” – Volkskrant

De stichting

Stichting De Luister (1984) was de oorspronkelijke eigenaar van boekwinkel Savannah Bay. Tegenwoordig is de Stichting de commanditaire vennoot van de huidige CV Savannah Bay (opgericht in 1997) en is dus nog steeds nauw betrokken bij de winkel. Ook zet de Stichting zich nog actief in voor het realiseren van haar oorspronkelijke doelstelling: het bevorderen van de emancipatie van mannen en vrouwen (met name LHBT+ers) door middel van bewustwording en cultuur.

De activiteiten van Savannah Bay worden onder verantwoordelijkheid van Stichting De Luister georganiseerd. Hiervoor vraagt de stichting regelmatig financiële steun aan culturele fondsen en de gemeente Utrecht. Ook het LHBT+ informatiepunt Pink Point is een initiatief van de stichting.
Je kunt (als persoon of bedrijf) donateur worden van De Luister. Daarmee steun je de activiteiten van de winkel en van de Stichting. Je donatie kun je opgeven bij de belasting, want de stichting heeft een ANBI-status.
Het bestuur van de stichting ziet toe op het realiseren van de doelstellingen van de stichting en het bedrijfsmatige wel en wee van de winkel. Tevens dient het als informeel klankbord en ondersteuning voor de beherend vennoot van Savannah Bay (Marischka Verbeek). Het huidige bestuur bestaat uit voorzitter Astrid Bamberg, penningmeester Marcel Dekker, secretaris Ramona van Grimbergen en algemeen bestuurslid Eric van Rooijen. De bestuursleden zijn allen vrijwilliger en ontvangen geen geldelijke of materiële vergoeding voor hun werkzaamheden.

De stichting is te bereiken op het adres van de winkel:
Stichting De Luister
Telingstraat 13
3512 GV Utrecht 
tel. 030-2314410
info@savannahbay.nl
Hier kun je ook onze statuten opvragen. 
Stichting De Luister is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Utrecht onder nummer 41181205.
Het RSIN (fiscaal nummer) van St. De Luister is 89.70.130

Adres

Openingstijden

  • Maandag
  • Dinsdag
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag
  • Zaterdag
  • Zondag
  • 13:00 - 18:00
  • 10:00 - 18:00
  • 10:00 - 18:00
  • 10:00 - 21:00
  • 10:00 - 18:00
  • 10:00 - 17:00
  • 13:00 - 17:00

Agenda