Close
(zij/haar)

Marischka Verbeek. Foto:Ilvy Njiokiktjien

Marischka Verbeek (Savannah Bay) over boekwinkels en corona: ‘Ik denk dat de komende periode heel belangrijk wordt’

Langzamerhand worden voor verschillende sectoren de gevolgen van de coronacrisis voor de lange termijn duidelijk. Zo ook voor de boekensector. De Universiteit Utrecht publiceerde onlangs een onderzoek naar hoe de veerkracht van de boekensector tijdens en na de coronacrisis versterkt zou kunnen worden. De onderzoekers doen daarin aanbevelingen aan de boekensector, onder meer op het gebied van online verkoop, vergoedingen aan auteurs, samenwerking binnen de sector en leesbevordering onder jongeren. DUIC sprak met Marischka Verbeek van de Utrechtse boekwinkel Savannah Bay over de coronacrisis, het rapport en de toekomst van de boekwinkels.

Het rapport richt zich op de eerste coronaperiode, van maart tot december vorig jaar. “Als je me vorig jaar rond deze tijd had geïnterviewd, had ik gezegd: dit was het”, zegt Marischka Verbeek van Savannah Bay. “Als ik nu terugkijk dan is die allereerste periode het heftigst geweest voor ons. Er was toen nog geen lockdown, maar wel een soort psychologische lockdown. Mensen waren in april en mei vorig jaar echt heel bang om de stad in te gaan. Het werd in één keer super stil, de straten waren uitgestorven. Dat is zelfs in de lockdown sinds half december niet meer zo geweest”, legt Verbeek uit.

Maar niet alleen het wegblijven van klanten maakte het een lastige tijd voor Savannah Bay. “Ik weet nog goed dat de maatregelen werden afgekondigd. Ik zat met mijn winkelmanager achter de computer en we zagen in de mail alleen maar afzeggingen binnenstromen.” Meer dan de helft van de omzet van Savannah Bay komt van verkoop op locatie, zoals evenementen en congressen, legt Verbeek uit. “Die hele poot onder onze omzet viel in één keer weg en daar kwam niet meteen iets voor in de plaats. Wij gingen dus helemaal in het begin van 100 naar bijna 0. We zijn een kleine boekwinkel en hebben weinig vet op de botten.”

Ook vanuit de rest van de sector werden al tijdens de eerste lockdown noodsignalen uitgezonden, maar acute rampen in boekenland bleven tot nu toe uit, schrijven de onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Dat beaamt ook Verbeek. “Eigenlijk hebben we het na de eerste klap wonderbaarlijk genoeg veel beter gedaan dan we verwachtten en vreesden. Het was heel hard werken omdat iedereen online ging bestellen en die pakketjes ook verstuurd moesten worden, maar uiteindelijk hebben we zelfs meer omzet gedraaid dan in 2019.”